Belasting besparen met een zakelijke bankrekening!

Laatst bijgewerkt: 23 februari 2024

Belasting besparen met een zakelijke bankrekening!

Wist je al dat je geld kan besparen met een zakelijke bankrekening? Nou, dat kan dus! Een zakelijke bankrekening heeft meerdere voordelen waaronder belasting besparen. In dit artikel leggen we uit hoe je precies belasting kan besparen met een zakelijke bankrekening.

Belasting besparen

Er zijn 2 manieren waarop je met een zakelijke bankrekening belasting bespaart. Deze 2 manieren leggen we je graag uitgebreid uit.

Manier 1: vermogensbelasting besparen

Met een zakelijke bankrekening betaal je minder vermogensbelasting. Geld op je zakelijke bankrekening telt niet mee als vermogen in box 3, maar geld op je privé bankrekening telt wel mee. Zo betaal je dus minder belasting als je je ondernemingsvermogen op je zakelijke bankrekening zet. De reden hiervoor is dat je zakelijke bankrekening onder de bezittingen van je ondernemingen valt en die hoef je niet aan te geven bij je privévermogen in box 3. Let op, voor de aangifte inkomstenbelasting is 1 januari altijd de peildatum voor de hoogte van je vermogen. Handig om daar rekening mee te houden!

Een rekenvoorbeeld

Stel: je hebt privé meer vermogen dan het heffingsvrije vermogen van €57.000 (2023). Je boekt €10.000 over van je zakelijke bankrekening naar privé. Dit bedrag is dan volledig

belast in box 3. Je betaalt 32% belasting over je fictief rendement en dat is gemiddeld zo’n 1,82%. Dan betaal je over die €10.000 een bedrag van €10.000 * 1,82% * 32% =  €58,24 aan belasting. 

Let wel goed op!

Laat je dit geld in je onderneming staan, dan is het rendement (bijvoorbeeld rente) hierop wel belast. Ook moet er een zakelijke reden zijn om dit geld in je onderneming te laten staan. Bijvoorbeeld als je een grote investering gaat doen of een buffer wil hebben voor onzekere tijden zoals de corona crisis. Hoeveel geld je op je zakelijke bankrekening mag houden hangt af van de aard en omvang van je bedrijf. Uiteindelijk is het aan de belastinginspecteur om te oordelen of je een zakelijke reden hebt die de hoogte van je zakelijke bankrekening rechtvaardigt. 

Manier 2: nooit meer kosten vergeten

De basis van boekhouden is het administreren van in- en verkoopfacturen. Zo weet je bij de BTW-aangifte hoeveel BTW je moet betalen of kunt terugvragen. En zo weet je bij de aangifte inkomstenbelasting wat je winst (opbrengsten minus kosten) is. 

Alleen hoe weet je nou zeker dat je alle facturen hebt? Ben je niet wat facturen vergeten? Helemaal als het gaat om inkoopfacturen is het zonde als je facturen mist. Je vraagt dan niet alle BTW terug en dus loop je geld mis. Bovendien zijn de kosten in je boekhouding eigenlijk te laag, want er missen facturen. Je winst is dus te hoog, wat betekent dat je te veel belasting betaalt.

Het gebruik van een zakelijke bankrekening is de uitkomst! Gebruik voor alle zakelijke transacties je zakelijke bankrekening en administreer deze bankmutaties. Door elke bankmutatie te koppelen aan een in- of verkoopfactuur weet je precies welke factuur je bent vergeten! Ben je de factuur of het bonnetje kwijt? Dan kun je de BTW niet meer terugvragen. Als je de kosten aannemelijk kunt maken, dan kun je de kosten wel boeken. Aannemelijk maken kan met betalingsgegevens: datum, identificatie van de leverancier en de aard van de dienst of product.

Deze manier van boekhouden wordt ook wel dubbel boekhouden genoemd, omdat je elke transactie op 2 manieren administreert. BamBoek kan je boekhouding op basis van het dubbel boekhouden principe administreren zodat je zeker weet dat je alle kosten meeneemt en geen geld laat liggen. Je kunt met ons contact opnemen voor de mogelijkheden.

Wil je meer weten over een zakelijke bankrekening? In dit andere artikel van ons leggen we uit wat een zakelijke bankrekening precies is, of het verplicht is, en wat de andere voor- en nadelen van een zakelijke bankrekening zijn.



Gerelateerde artikelen 

Zakelijke Bank Voordeel En Nadeel

Wat zijn de voor- en nadelen van een zakelijke bankrekening?

Twijfel jij om een zakelijke bankrekening te gebruiken? Dan moet je de juiste afweging maken. Het gebruik van een zakelijke bankrekening brengt weliswaar extra kosten met zich mee, maar het kan ook geld opleveren...

Debiteurenbeheer Tips

7 tips voor goed debiteurenbeheer

Veel ondernemers lopen jaarlijks veel geld mis doordat ze niet goed bijhouden of hun verstuurde verkoopfacturen ook daadwerkelijk door de klanten betaalt worden. Het is natuurlijk super zonde als je heel hard werkt om de beste diensten of de mooiste producten te leveren, maar...

Administratie Bewaren

Hoe lang moet je administratie bewaren?

Wil je weten hoe je onderneming ervoor staat? Dan kijk je meestal naar je administratie. Administratie geeft je hier een duidelijk beeld van. Dit kan handig zijn voor het...