Laatst bijgewerkt: 22 februari 2024
Hoe zit het met de regels voor de kosten van kerstpakketten voor ondernemers?
Sinterklaas en kerst komen er weer aan en dat zijn vaak momenten om je waardering te laten zien in de vorm van een cadeautje zoals een kerstpakket of een personeelsuitje. Het zijn allemaal mooie gebaren naar personeel, zakenrelaties of klanten. Vaak zijn dit soort cadeaus ook nog eens (deels) aftrekbaar. In dit artikel leggen we je uit hoe het precies zit met de kosten van deze geschenken.
Relatiegeschenken, werving cadeaus en personeelsvoorzieningen
Allereerst is het goed om te weten dat de regels voor de kosten van bijvoorbeeld een kerstpakket afhangen van de ontvanger van het pakket. Een kerstpakket kan vallen onder relatiegeschenken, werving cadeaus of personeelsvoorzieningen.
Relatiegeschenken; Dit zijn geschenken aan bestaande zakenrelaties. Dit kan bijvoorbeeld een boekhouder, een leverancier of een bestaande klant zijn.
Werving cadeaus; Dit zijn geschenken aan potentiële / nieuwe klanten. De kosten van werving cadeaus worden gezien als deel van de verkoopkosten, dus gewoon normale bedrijfskosten.
Personeelsvoorzieningen; Dit zijn geschenken aan personeel. Naast kerstpakketten behoren ook personeelsuitjes en fitnessruimtes voor personeel tot de personeelsvoorzieningen.
Werving cadeaus aftrekbaar van de inkomstenbelasting en de omzetbelasting
Zoals hierboven ook al is beschreven, behoren de kosten van werving cadeaus gewoon tot de verkoopkosten. Deze kosten zijn dus volledig aftrekbaar van de winst en de BTW hierop is ook volledig terug te vragen.
Relatiegeschenken en personeelsvoorzieningen aftrekbaar van de inkomstenbelasting
De kosten van relatiegeschenken en personeelsvoorzieningen zijn voor 80% aftrekbaar van de winst, tenzij je boven het drempelbedrag zit. Het drempelbedrag is in 2023 €5.100. In de praktijk zit 99% van de ondernemers onder dat drempelbedrag want bijna niemand geeft meer dan €5.100 in een jaar uit aan kerstpakketten en zakendiners.
Voorbeeld: Je hebt in een jaar 500 euro uitgegeven aan kerstpakketten voor bestaande relaties en werknemers. Je mag dan 500* 0,8 = 400 euro aftrekken van je winst.
Relatiegeschenken en personeelsvoorzieningen aftrekbaar van de omzetbelasting
De BTW op de meeste relatiegeschenken en personeelsvoorzieningen zoals kerstpakketten is volledig aftrekbaar. Alleen op kosten van de horeca of voor het huren van een catering is de BTW niet aftrekbaar. De regels voor eten zijn complex en daar kun je in dit artikel meer informatie over vinden.
Er zit wel een maximum op de aftrekbaarheid van de BTW op relatiegeschenken en personeelsvoorzieningen van €227 per persoon. Dit houdt in dat je voor elke zakenrelatie of medewerker de BTW mag aftrekken van jaarlijkse uitgaven van maximaal €227.
Voorbeeld: Je geeft een kerstpakket aan al je medewerkers van 40 euro per persoon. Je kan dan de BTW van alle kerstpakketten aftrekken.
Stel nu dat je later in datzelfde jaar ook nog een personeelsuitje organiseert voor de helft van je medewerkers en dit uitje kost 200 euro per persoon. Voor deze medewerkers mag je niet de BTW van het uitje en het kerstpakket aftrekken want deze kosten zijn samen meer dan 227 euro. Je kan er dan voor kiezen om de BTW van het kerstpakket voor die medewerkers alsnog te betalen zodat je de BTW van het personeelsuitje kunt aftrekken. Je wilt natuurlijk zo veel mogelijk aftrekken.
Uitzondering drempel voor relatiegeschenken
Voor relatiegeschenken is er nog een uitzondering op deze regel. Zou de ontvanger minstens 30% van de BTW op het cadeau mogen aftrekken als hij het zelf had gekocht? Dan geldt de drempel niet.
Stel je geeft een bureaustoel van 300 euro aan je website ontwerper voor op zijn kantoor om jullie fijne zakenrelatie te vieren. Als de websiteontwerper zelf een bureaustoel zou kopen zou hij de BTW volledig mogen aftrekken. Daarom geldt de drempel van 227 euro niet en mag jij de BTW van de bureaustoel volledig aftrekken.
Een kerstpakket of een ander cadeautje is een heel mooi gebaar en soms dus ook nog eens aftrekbaar. Dit is daarom super leuk om te geven. Je moet daarbij wel even goed op de regels letten die verschillen afhankelijk van wie de ontvanger is.
Boekhouding uitbesteden?
Wil je de stress van je boekhouding verminderen en meer tijd besteden aan het laten groeien van je bedrijf? Neem dan vandaag nog contact op met BamBoek voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek. We staan klaar om je te helpen!