10 tips voor de beste btw-aangifte

Laatst bijgewerkt: 23 februari 2024

10 tips voor de beste btw-aangifte!

Binnenkort is kwartaal 2 weer afgelopen en moeten de meeste ondernemers weer btw-aangifte doen. In dit artikel vertellen we je de 10 beste tips voor de beste btw-aangifte!

1. Dien je aangifte op tijd in en betaal ook op tijd als je belasting moet betalen.

Het is belangrijk om je aangifte op tijd in te dienen om een boete en naheffing te voorkomen. Wanneer je je aangifte niet of te laat indient, legt de belastingdienst een naheffing op. Dit is een schatting van de belasting die je zou moeten betalen. De belastingdienst maakt altijd een ruime schatting waardoor je tijdelijk meer geld kwijt bent en dat kan soms vervelend zijn. Je kan een boete van 68 euro krijgen als je 7 kalenderdagen te laat bent met het indienen van je aangifte. Daar zit natuurlijk niemand op te wachten.

2. Neem alleen omzet en kosten mee van de periode waarover de aangifte betrekking heeft.

Hierbij moet je kijken naar de factuurdatum en niet naar de betaaldatum. Wanneer je bijvoorbeeld midden april bezig bent met de btw-aangifte over kwartaal 1, is het niet de bedoeling dat je kosten van april mee neemt in deze aangifte.

3. Check altijd je vorige aangifte.

Het is altijd handig om je vorige aangifte mee te nemen. Zo kan je in je aangifte die je nu gaat doen, correcties maken voor het vorige kwartaal als dat nodig is.

4. Neem geen kosten mee in de aangifte als je het bonnetje/factuur kwijt bent.

Het is jammer als je een bonnetje kwijt bent maar het is niet de bedoeling dat je alsnog de kosten meeneemt in de btw-aangifte. Zonder bewijs mag je geen kosten meenemen en je wilt natuurlijk gedoe met de belastingdienst voorkomen.

5. Let goed op oninbare facturen.

Wanneer je zeker weet dat je geen geld meer gaat krijgen van een bepaalde klant, kun je beter deze verkoopfactuur niet meenemen in de btw-aangifte. Anders betaal je btw over omzet terwijl je geen omzet hebt gemaakt.

6. Vergeet geen aanloopkosten mee te nemen.

Veel ondernemers vergeten de kosten mee te nemen die ze hebben gemaakt voordat ze hun onderneming hadden opgericht. Dit is zonde want deze kosten mag je gewoon meenemen in je aangifte.

7. Controleer altijd of je alle periodieke kosten allemaal hebt meegenomen.

Vaak heb je een aantal kosten die je elke maand maakt zoals huurkosten, telefoon/internet kosten en andere automatiseringskosten. Bij deze kosten kun je makkelijk checken of je van elke maand de factuur hebt meegenomen in je btw-aangifte.

8. Plan je uitgaven op een slim moment.

Het liefst wil je grote investeringen aan het einde van een kwartaal doen (bij kwartaalaangifte btw). Bij aankopen betaal je altijd eerst de btw aan de leverancier en vervolgens kun je deze btw pas terugvragen bij de btw-aangifte aan het einde van het kwartaal. Als je op het eind van het kwartaal investeringen doet hoef je het minst lang te wachten op de voorgefinancierde btw. Wanneer je bijvoorbeeld op 1 januari een laptop van 1000 euro koopt, moet je zelfs 3 maanden langer wachten op dezelfde btw!

9. Let goed op bij facturen met buitenlandse valuta.

Buitenlandse valuta moet je voor de btw-aangifte altijd omrekenen naar euro’s. Je moet deze valuta omrekenen met de wisselkoers van de dag van de factuurdatum. Het is dus niet de bedoeling dat je alles gaat omrekenen met de wisselkoers van de dag waarop je bezig bent met de btw-aangifte.

10. Vraag uitstel voor de btw-aangifte als je echt niet anders kan.

Alleen in uitzonderlijke situaties kun je uitstel vragen voor je btw-aangifte. De belastingdienst geeft zelf als voorbeeld dat wanneer je computers bijvoorbeeld niet meer werken door een brand, je uitstel kan vragen voor de btw-aangifte

Hopelijk gaan deze 10 tips jou helpen voor een goede btw-aangifte. Als je meer wilt weten over de btw-aangifte hebben we hier nog een artikel voor je met alles wat je moet weten over de btw-aangifte. 

Gerelateerde artikelen 

Btw Aangifte Yuki

Waar kan ik mijn btw-aangifte vinden in Yuki?

Voor onze ALL-IN klanten doen wij de btw-aangifte via Yuki. Zodra wij de aangifte indienen bij de Belastingdienst, krijg je daar een melding over van zowel de Belastingdienst als Yuki.Als we je btw-aangifte hebben ingediend bij de Belastingdienst, kun je deze...

BTW Verleggen

Hoe werkt btw verleggen?

Normaal maak je een verkoopfactuur op waarbij het totale bedrag inclusief btw is. Je klant betaalt dan de btw en die draag jij als leverancier af bij de belastingdienst. Nu is het ook mogelijk om de btw te verleggen naar je klant. Dan reken jij als verkoper geen btw en hoef je als verkoper ook niks af te dragen bij...

Loop Geen Btw Mis

Loop geen BTW mis: volledigheid inkoop

Soms zijn er bankmutaties waarvan wij geen facturen hebben ontvangen. Dus kunnen wij de BTW niet voor je terugvragen en dat is zonde. Ons doel is om jouw administratie compleet te maken. Daarbij hebben we ook jouw hulp nodig, want we kunnen dit...