Laatst bijgewerkt: 22 februari 2024
Tips voor een lagere bijtelling op je zakelijke auto
Veel mensen hebben een auto die ze zowel privé gebruiken als voor hun werk. Vaak kiezen ze er dan voor om de auto zakelijk neer te zetten en vervolgens ook privé te gebruiken. In dit geval betaal je vaak bijtelling en daar wordt niemand blij van. In dit artikel vertellen we je tips om minder bijtelling te betalen. Ook leggen we je uit wanneer en hoeveel bijtelling je moet betalen als je een zakelijke auto ook privé gebruikt.
Wanneer moet je bijtelling betalen?
Je moet bijtelling betalen als je meer dan 500 privékilometers in één jaar in een zakelijke auto rijdt. Je kan dus voorkomen dat je bijtelling hoeft te betalen door minder dan 500 kilometer privé te rijden. Je moet dan wel kunnen aantonen hoeveel privékilometers je hebt gereden. Het is handig om daarvoor een rittenregistratie bij te houden, hier zijn ook veel apps voor. Het is belangrijk dat je kilometerregistratie volledig is en dus alle privékilometers bevat. De belastingdienst doet regelmatig steekproeven en deelt flinke boetes uit aan personen die privékilometers niet geregistreerd hebben.
Ook moet je goed opletten dat je zeker weet dat je onder de 500 privékilometers blijft. Het zou zonde zijn als je in december nog deze limiet overschrijdt en alsnog bijtelling moet betalen.
Hoeveel bijtelling betaal je voor een ‘normale’ zakelijke auto?
Wanneer je de grens van 500 kilometer overschrijdt, betaal je bij een ‘normale’ auto jaarlijks een bruto bijtelling van 22% over de cataloguswaarde van de auto. De cataloguswaarde van de auto is de officiële nieuwprijs van een auto. Dit bedrag van de bruto bijtelling moet je vervolgens vermenigvuldigen met de belastingschijf waarin je hoogste inkomen uit werk en woning valt. Dan heb je de netto bijtelling die je moet betalen. Het bedrag van de netto bijtelling hangt dus af van je inkomen.
Een voorbeeld: Je koopt een auto voor je bedrijf waarin je meer dan 500 kilometer in een jaar privé rijdt. De auto heeft een cataloguswaarde van 20.000 euro. Dan betaal je een bruto bijtelling van 22% * 20.000 = 4.400 euro. Stel je inkomen voor de inkomstenbelasting valt in 2024 in de eerste belastingschijf 36,97%. Dan betaal je een netto bijtelling van 36,97% * 4.400 = 1626,68 euro.
Tips voor minder bijtelling
- In een volledig elektrische auto rijden.
Voor auto’s die geen CO2 uitstoten, betaal je een bijtelling van 16% in plaats van 22%. Voor elektrische auto’s zit er wel een maximum op dit voordeel. Voor het bedrag van de cataloguswaarde boven de 30.000 betaal je namelijk wel gewoon 22% bijtelling. Voor auto’s die volledig op waterstof of zonne-energie rijden betaal je 16% bijtelling over de hele cataloguswaarde. Bij auto’s op waterstof/zonne-energie zit dus geen maximum aan het voordeel. - In een youngtimer rijden.
Wanneer je in een auto van ouder dan 15 jaar (youngtimer) rijdt, betaal je 35% bijtelling over de dagwaarde van de auto. De dagwaarde van een auto en vooral van een youngtimer is vaak veel lager dan de cataloguswaarde van de auto. Daarom ben je ondanks het hogere bijtellingspercentage (35% i.p.v. 22%) qua bijtelling vaak goedkoper uit bij een youngtimer vergeleken met andere auto’s. - De cataloguswaarde laag houden.
Je betaalt bij een auto bijtelling over de cataloguswaarde (behalve bij youngtimers). Het is handig om een kale auto te bestellen met weinig extraatjes. Later als het kenteken op je auto staat, kun je dan extra dingen kopen zoals stoelverwarming. Daarmee houdt je de cataloguswaarde laag en op die manier betaal je minder bijtelling. - Je zakelijke auto op privé zetten en vervolgens zakelijk gebruiken.
Het kan soms voordeliger zijn om je auto als privébezit te rekenen en zakelijk te gebruiken in plaats van dat je je zakelijke auto ook privé rijdt. Wanneer je je privé auto zakelijk gebruikt mag je onbelaste kilometervergoeding rekenen en een deel van de btw terugvragen. Lees hier een artikel over hoe het werkt als je je privé auto zakelijk gebruikt. - Een auto privé kopen of privé leasen naast je zakelijke auto.
Soms is de bijtelling die je betaalt zo hoog dat het voordeliger is om een privé auto aan te schaffen naast je zakelijke auto. (Als mensen dit doen kiezen ze vaak voor een private lease want dan hoeven ze niet in één keer een groot bedrag te betalen.) Je kan dan je zakelijke auto volledig zakelijk rijden en je privé auto gebruiken voor de privékilometers. Je betaalt dan helemaal geen bijtelling. In sommige gevallen ben je op deze manier goedkoper uit.
Je betaalt dus bijtelling als je met een zakelijke auto meer dan 500 privékilometers rijdt. De hoogte van de bijtelling hangt af van de cataloguswaarde van je auto en de belastingschijf van je inkomen in box 1. Hopelijk kan je iets met onze tips en hoef je daardoor minder bijtelling te betalen!
Boekhouding uitbesteden?
Wil je de stress van je boekhouding verminderen en meer tijd besteden aan het laten groeien van je bedrijf? Neem dan vandaag nog contact op met BamBoek voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek. We staan klaar om je te helpen!
Gerelateerde artikelen
Privéauto zakelijk gebruiken: Wat mag je aftrekken?
Veel ondernemers hebben een privéauto die ze ook zakelijk gebruiken. Misschien is dit ook wel jouw situatie. Alle regels rondom auto’s en ondernemers zijn altijd wat ingewikkeld. In dit artikel leggen we je uit hoe het zit met de BTW-regels...
Wat zijn de fiscale voordelen van een youngtimer?
De term "youngtimer" is de afgelopen jaren steeds populairder geworden in de wereld van zakelijke auto's en bijtelling voor ondernemers. Maar wat is een youngtimer eigenlijk? En hoe zit het met de bijtelling en de afschrijving van een youngtimer?...
Rittenregistratie: waarom is het belangrijk en wat zijn de eisen?
Heb je een auto op de zaak of gebruik je je privéauto zakelijk? Dan is een rittenregistratie voor jou belangrijk. En niet zomaar een rittenregistratie, je registratie moet aan bepaalde eisen voldoen. In dit artikel leggen we je uit waarom een rittenregistratie van belang is...